-پاسخ آیت الله سیستانی درباره لباس مشکی در محرم وصفر
-پاسخ آیت الله خامنه ای درباره افطار کردن با تربت امام حسین علیه السلام
-دست زدن همراه با شادي و خواندن و ذكر صلوات بر پيامبر اكرم و آل او(ص) درجشن هايي كه به مناسبت ايام ولادت ائمه(ص) و اعياد وحدت و مبعث برگزار مي شود چه حكمي دارد؟ اگر اين جشن ها در مكانهاي عبادت مانند مسجد و نمازخانه هاي ادارات و يا حسينيه ها برگزارشوند، حكم آنها چيست؟
-پاسخ آیت الله شبیری زنجانی درباره جشن عروسی در ماه محرم وصفر
-پاسخ آیت الله مکارم شیرازی درباره اصلاح و آرایش در ماه های محرم و صفر
-پاسخ آیت الله روحانی درباره جنگ عایشه با امیرالمؤمنین (علیه السلام) از همه گناهان بدتر بود
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز روز عید غدیر
-پاسخ آیت الله جوادی آملی درباره نماز عید غدیر
-پاسخ آیت الله حکیم در باره افضل بودن حضرت علی علیه السلام از بقیه ائمه وپیامبران
-پاسخ آیت الله وحید خراسانی درباره سیگار کشیدن در ماه رمضان

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:8008 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:5

در اسلام حد حريم با نامحرم چه اندازه ميباشد؟

دربارة احكام مربوط به محرم و نامحرم چند مسئله ذيلاً ميآوريم :

1 ـ نگاه كردن مرد به بدن و موهاي زن نامحرم عمداً جائز نيست، چه با قصد لذت و چه بدون قصد لذت. نگاه كردن به گردي صورت و دستها تا مچ بدون قصد لذت اشكالي ندارد. نگاه كردن به صورت و دستهاي زن نامحرم با قصد لذت حرام است.[3]

2 ـ نگاه كردن زن به بدن مرد نامحرم عمداً حرام است، ولي نگاه كردن به سر و صورت و دستهاي مرد نامحرم به مقداري كه عرفاً باز است، بدون قصد لذت اشكالي ندارد.[4]

3 ـ نگاه كردن به بدن و موي زنهاي غير مسلمان بدون قصد لذت اشكالي ندارد.[5]

4 ـ نگاه كردن به موها و بدن زنان بي باك و لاابالي كه اگر كسي آنها را امر به حجاب نمايد، اعتنا نمي كنند، بدون قصد لذت اشكال ندارد. نگاه كردن به زنان باديهنشين و غير آنان كه عادت به پوشاندن ندارند، بدون قصد لذت جائز است.[6]

دست زدن و تماس مرد به بدن زن نامحرم يا زن به بدن مرد نامحرم حرام است،[7]مگر در موارد ضروري.

حرف زدن و سخن گفتن مرد و زن نامحرم با يكديگر بدون قصد لذت اشكالي ندارد، ولي خلوت كردن مرد و زن نامحرم در مكاني كه امكان رفت و آمد ديگران نيست، جائز نيست، گرچه مشغول نماز و دعا باشند.[8]

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.